Od dnia 6 czerwca 2013 r. realizowane są zajęcia z DORADZTWA ZAWODOWEGO CAŁOŻYCIOWEGO w wymiarze 15 godzin warsztatów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych zawodowych w ramach projektu systemowego p.n. Pomorskie – dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie a wyzwania rynku pracy, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Działanie 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013).
Doradztwo zawodowe całożyciowe obejmuje szereg działań, które umożliwiają osobie w każdym wieku i momencie, w tym uczniom szkolnictwa zawodowego, dokonanie analizy posiadanych kompetencji, podejmowanie działań w kierunku zdobywania nowych kwalifikacji zawodowych, planowanie kariery zawodowej. Głównym celem doradztwa zawodowego całożyciowego jest wspomaganie osoby w planowaniu własnej ścieżki edukacyjnej i zawodowej, zgodnej z jej kompetencjami oraz zwiększenie samoświadomości osób w każdym wieku do brania odpowiedzialności za własną karierę zawodową, w tym edukację przez całe życie, aby dostosować kompetencje do zmieniającego się rynku pracy. Doradztwo całożyciowe, to lepsze dopasowanie indywidualnych predyspozycji i kompetencji do możliwości zatrudnienia i rozwoju kariery zawodowej. Ukierunkowuje rozwój osobisty i zwiększa zdolność do zatrudnienia. Jest motorem aktywnej postawy uczenia się i doskonalenia przez całe życie.
Po ukończeniu szkolenia uczeń:
1) zna podstawowe pojęcia rynku pracy
2) identyfikuje zjawiska zachodzące na rynku pracy
3) posiada wiedzę na temat współczesnego rynku pracy i tendencji jego rozwoju,
4) zna instytucje rynku pracy,
5) wie, jakie są prawa i mechanizmy pomocy absolwentom w znalezieniu pracy,
6) wie jak uchronić się przed nieuczciwymi praktykami pracodawców i gdzie szukać pomocy,
7) z orzeczoną niepełnosprawnością zna swoje prawa i przywileje,
8) z orzeczoną niepełnosprawnością zna instytucje wspomagające zatrudnienie,
9) zna i umie przedstawić profil własnych predyspozycji, umiejętności i kompetencji,
10) zna pojęcie kompetencji uniwersalnych,
11) potrafi wymienić kompetencje kluczowe przyjęte przez Parlament i Radę UE,
12) potrafi określić kompetencje wymagane w wybranym przez niego zawodzie,
13) ma świadomość konieczności kształcenia i doskonalenia umiejętności przez całe życie,
14) potrafi oceniać sytuację i określać własne cele edukacyjne i zawodowe,
15) definiuje własne zasoby – uzdolnienia, umiejętności, temperament, kompetencje,
16) dokonuje wyboru właściwej dla siebie ścieżki edukacyjnej i zawodowej
17) przyjmuje postawę gotowości do zmiany i dostosowania się do wymogów rynku pracy,
18) zna zasady i potrafi tworzyć Indywidualny Plan Działania,
19) dokonuje wyboru właściwej dla siebie ścieżki edukacyjnej i zawodowej,
20) zna portfolio Europass i umie sporządzić własne Europass – CV,
21) myśli globalnie i wielokulturowo.